ردکردن این
هارد مناسب برای ویندوز، SSD یا HDD ؟

هارد مناسب برای ویندوز، SSD یا HDD ؟

هارد یکی از قطعات اصلی هر سیستمی می باشد این وسیله بسیار مهم وظیفه ی ذخیره سازی اطلاعات را بر عهده دارد. اما این سوال در ذهن کاربران رایج است که کدام یک از انواع هارد مناسب تر است و هارد خوب برای کامپیوتر چه ویژگی هایی می بایست داشته باشد. در این مقاله به بررسی انواع هارد و مقایسه آنها با یک دیگر می پردازیم.

هارد HDD

HDD مخفف Hard Disk Drive به نام هارد دیسک نیز شناخته می شوند. بسیاری از سیستم های خانگی و اداری از این نوع هارد ها استفاده می کنند بد نیست نگاهی به ساختمان عمومی این هارد ها داشته باشیم. اساس کار هارد HDD مکانیکی است آن ها دارای یک دیسک سخت شبیه CD می باشد که به آن پلتر گفته می شود و عمل خواندن و نوشتن بر روی پلتر به کمک یک بازوی مکانیکی به نام هد انجام می شود و به صورت دیجیتالی رمز نگاری شده و اطلاعات بر روی پلتر بسته به میزان ظرفیت هارد ذخیره می شوند این هارد ها (بازیابی اطلاعات هارد) به دلیل چرخش با سرعت بالا بسیار حساس در برابر ضربات شدید، گرما و سرما هستند این هارد ها به مراقبت زیاذی احتیاج دارند.

هارد SSD

SSD مخفف عبارت Solid State Drive است که به آن ها هارد جامد نیز می گویند برخلاف هارد های HDD این هارد ها هیچ گونه قسمت متحرک و مکانیکی ندارند و به صورت عملکردی شبیه به فلش ها دارن و برپایه NAND عمل می کنند در این نوع هارد ها(بازیابی اطلاعات ssd) اطلاعات بر روی حافظه های فلش متصل به یکدیگر همان میکرو تراشه ها ذخیره می شوند و دسترسی یه اطلاعات به صورت مستقیم امکان پذیر است.

تفاوت هارد های SSD و HDD

تفاوت در سرعت

هارد های SSD برخلاف هارد های HDD که وجود قسمت های مکانیکی، حرکت هد و زیاد بودن زمان تاخیر خواندن اطلاعات باعث کندی عملکرد می شود به دلیل ذات تراشه گونه از نظر سرعت 30 درصد سریع تر عمل می کنند و به دلیل زمان کمتر، جهت بارگذاری فایل ها دارای سرعت بالاتری نسبت به هارد های HDD هستند.

تفاوت در قیمت

هارد های SSD به دلیل بهره مندی از فناوری مدرن از هارد های HDD از لحاظ قیمت گران تر هستند. در واقع هارد های HDD از حجم اطلاعات بیشتری، با هزینه کمتر حافظت می کنند. اگر با پرداخت هزینه بالا جهت خرید هارد مشکلی ندارید، هارد های SSD در ظریفیت بالا برای خرید پیشنهاد می شود ولی اگز هزینه در انتخاب شما اهمیت دارد، استفاده از دو هارد، یکی SSD حجم های پایین و یکی HDD با ظرفیت بالا، به شما توصیه می شود.

تفاوت در مقاومت

هارد های HDD به دلیل دارا بودن قسمت مکانیکی بسیار حساس هستن و و با قرار گرفتن در معرض سرما و گرما و ضربه قسمت ها مکانیکی از خرکت می ایستد و باعث وارد شدن آسیب جدی به قطعات می شود ولی هارد هایSSD به مراقبت کمتری نیاز دارند.

تفاوت در ابعاد و ظاهر

هارد های SSD به دلیل عملکرد تراشه گونه و نداشتن قسمت های مکانیکی و دیسک دارای ابعاد کوچک تر هستند و از لحاظ وزنی بسیار سبک تر از هارد دیسک ها هستند هارد هایSSD تقریباً 80 گرم و هارد های HDD تقریباً 750 گرم است به همین دلیل از SSD ها ئر لپ تاپ ها استفاده می شود.

تفاوت در مصرف برق

میزان برق هارد های SSD، تنها ۵ درصد هاردیسک ها است. بنابراین استفاده از هارد های SSD در مصرف برق صرفه جویی می کنند.

توصیه می شود طبق دلایل و تفاوت های بالا برای کامپیوتر خود از هارد های SSD استفاده نمایید اگر در پرداخت هزینه بالا مشکل دارید از یک هارد SDD درکنار یک هارد دیسک با ظرفیت بالا استفاده نمایید. میزان حجم هارد نیز بسته به نوع استفاده شما از سیستم متفاوت است مثلاً اگر با سیستم بازی های حرفه ای انجام می دهید، هاردی با حجم بالا تر می بایست انتخاب نمایید.

بدون شک خط سبز را می توان بهترین مرکز بازایابی اطلاعات هارد در ایران دانست، در خط سبز علاوه بر بازیابی اطلاعات هارد و اس اس دی ریکاوری اطلاعات حسابداری، ریکاوری دوربین مدار بسته و … انجام می گیرید.

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *