ردکردن این
خرابی ها رایج انواع هارد

خرابی های رایج انواع هارد دیسک

هارد دیسک یکی از مهم ترین قطعات هر سیستمی می باشد و به دلیل ذخیره نمودن اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. در ابتدا و قبل از آنکه به سراغ انواع خرابی های رایج هارد برویم، به نحوه عملکرد هارد می پردازیم تا بهتر بتوانیم از خرابی های آن جلوگیری نماییم. در هنگام ذخیره اطلاعات نظیر فیلم آهنگ و… بر روی هارد ابتدا دستور باینری آن از طریق مدار های موجود بر روی مادر برد به سمت سی پی یو ارسال می شود.

سپس این اطلاعات به برد هارد منتقل شده و به وسیله  Actuator به صورت تکی به هد هارد هدایت می شود و هد این اطلاعات را به صورت یک به یک در فضایی به نام پلترها ذخیره می هد و عمل خوانـــدن و نوشتن را روی سطح دیسک مغناطیسی را انجام می دهد. توجه داشته باشید که هد به هیچ عنوان تماسی با سطح پلتر ندارد و در فاصله کمی از آن  با سرعت بالا نظیر ۵۲۰۰ ، ۵۴۰۰ ، ۷۲۰۰ ، ۱۰۰۰۰، ۱۵۰۰۰ ، ۲۰۰۰۰ دور در دقیقه ( RPM ) حرکت می کند.​

انواع خطاهای رایج هارد دیسک

  • خطا های انسانی سهوی و از روی عدم آگاهی و یا عمد
  • مشکلات به وجود آمده بر اثر نگهداری نادرست و غیر اصولی
  • ویروسی شدن هارد توسط نرم افزار های مخرب
  • باگ های نرم افزاری
  • خطا هایی که از طریق
  • خرابی های فیزیکی

خرابی های فیزیکی نیز بسیار زیاد و گسترده می باشند از جمله خرابی ها و ایرادات فیزیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

بد سکتوری

پلتر سطح سیقلی جهت نوشتن اطلاعات می باشد. این قسمت که مهم ترین بخش هارد است، غیر قابل تعویض نمی باشد. زیرا محلی ست که داده ها بر روی آن ذخیره می شوند و با تعویض آن دیگر اطلاعاتی در میان نخواهد بود. هر پلتر از تعداد زیادی سکتور تشکیل شده است و کوچک ترین محل ذخیره سازی اطلاعات می باشد. 

هد هارد برای انجام وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات با سرعت های مختلف روی سطح هارد حرکت می کند و با انجام این کار، عمل خواندن یا نوشتن اطلاعات را بر روی سکتور انجام می دهد. حال اگر به هر علتی هد نتواند روی سکتور مربوطه عمل خواندن و نوشتن را به درستی و در تایم خود انجام دهد، آن سکتور به عنوان سکتور بد یا به اصطلاح عامیانه بدسکتور شناخته می شود که یکی از شایع ترین خطا های هارد دیسک ها هستند.

کند بودن عملکرد هارد

یکی دیگر از مشکلاتی که افراد از آن رنج می برند کند بودن سرعت عملکرد هارد دیسک می باشد که بدسکتوری که در بالا به آن اشاره نمودیم می تواند یکی از دلایا آن باشد اگر دیگر علت های کندی هارد می توان به خرابی ماژول ها می توان اشاره کرد. توجه داشته باشید هارد هایی که دچار مشکل کندی هستند قابل تعمیر و بازیابی اطلاعات می باشند و جای هیچ نگرانی نیست.

وارد شدن ضربه به هارد دیسک

هارد دیسک ها به علت وجود قطعات بسیار ظریف و در عین حال سرعت عملکرد بالا با وارد شدن ضربه حتی کم در روند کارشان دچار مشکل می شوند که اگر این آسیب جبران پذیر باشد می بایست قطعه آسیب دیده را تعویض نمود که این کار توسط متخصصان رکوهارد در محیطی به نام کلین روم انجام می شود. به این نکته توجه نمایید پس از وارد شدن ضربه به هارد دیسک از اتصال آن به سیستم خود داری نمایید زیرا انجام این کار باعث وارد شدن صدمه به قسمت های دیگر هارد نیز می شود. توصیه می شود هارد را از وارد شدن ضربه و یا سقوط از ارتفاع مصون بدارید.

شکستگی برد هارد دیسک

این مشکل به وجود آمده برای هارد دیسک قابل تعمیر (تعمیر هارد در اصفهان) و در صورت امکان پذیر نبود قابل تعویض می باشد ولی پس از شکستگی در برد آن را دور نیاندازید زیر در تعمیر و بازیابی اطلاعات هارد نقش دارند. پس از دور اندختن آن اجتناب نمایید.

خط سبز، بهترین مرکز بازیابی اطلاعات هارد، آماده خدمت رسانی به شما همراهان گرامی می باشد.

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *