ردکردن این
خرابی فریم ور هارد دیسک

خرابی فریم ور هارد دیسک

شاید تا به حال اسم فریم ور یا Firmware  را شنیده باشید. تمامی قطعات سخت افزاری، از یک فریم ور بهره مند می باشد و وجود آن تنها در قطعات کامپیوتری نیست بلکه در تمامی وسایل هوشمند نظیر خودرو ها، ساعت ها کنترل تلویزیون و … وجود دارند و توسط شرکت سازنده  محصول تولید و بر روی سخت افزار دستگاه نصب می شوند.

برای تعریفی واضح و ساده از فریم ور یا در اصطلاح فارسی سفت افزار، می توان گفت فریم ور ها ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار هستند که نقش رابط میان کاربر و سخت افزار را ایفا می نماید و کاربر از طریق آن قادر به کنترل بخش سخت افزاری دستگاه می باشد.

فریم ور هارد در قسمتی از پلاترها به نام ناحیه سیستمی یا SA نوشته می‌شود. فریم ور نوعی نرم افزاری است و دارای ماژول ‌‌هایی است که مسئولیت عملکرد های خاصی در هارد دیسک مانند دسترسی به داده ‌‌ها، خواندن و نوشتن هارد را برعهده دارند. پس در صورت خرابی فریمور، اطلاعات و داده‌‌های ذخیره شده روی هارد غیر قابل دسترس می‌‌شود.

فریم ور ها ترکیبی از کد های نرم افزار، حافظه دائمی سیستم و اطلاعاتی است که بر روی آن ها ذخیره شده اند فریمور ها برخلاف سیستم عامل ها که روی RAM نگهداری می شوند بر روی حافظه Read Only Memory یا ROM نگهداری می شوند و تنها خواندنی هستند. فریمور ها رابط بین بخش نرم افزار (Software) و سخت افزار (Hardware) هستند. یکی از بخش های هارد فریم ور هارد می باشد که همانطور که گفته شد پلی میان نرم افزار و سخت افزار دستگاه یا همان هارد می باشد.

مشکلات هارد در هنگام خرابی فریم ور هارد و روش های تشخیص

در صورت خرابی فریم ور هارد ممکن است مشکلاتی نظیر موارد زیر برای هارد به وجود آید که این علائم می توانند راهنمایی برای تشخیص خرابی فریم ور برای کاربر باشد.

مهم ترین مشکل عدم دسترسی به اطلاعات و داده های موجود بر هارد

افزایش بدسکتوری هارد به صورت شدید

هنگ کردن هارد که در هارد های اکسترنال وسترن بسیار شایع است

کندی هارد

دیتکت نشدن هارد

نمایش تنها اطلاعات هارد و عدم امکان کپی نمودن اطلاعات

عدم نمایش ظرفیت صحیح و تغییر لحظه ای ظرفیت

روشن نشدن هارد و عدم دسترسی به اطلاعات

صدا های تق تق از هارد

برطرف نمودن مشکل فریمور هارد کار آسانی نیست و انجام این کار در هارد هایی با برند های متفاوت، مختلف است. اما با بهره مندی از دستگاه های پیشرفته ای مانند Ace Laboratory’s PC3000و با تخصص در زمینه هارد می توان آسیب فریمور را برطرف نمود ولی این کار متناسب با میزان آسیب به وجود آمده و نوع هارد زمان کم یا زیاد تری نیاز دارد.

علت و رفع مشکل فریم ور هارد

تمامی نرم افزار هایی که ما روزانه از آن ها استفاده می کنیم ممکن است دچار باگ شوند، باگ ها موجود در نرم افزار ها ممکن است گریبان گیر فریم ور هارد نیز شوند. زمانی که در فریم ور هارد باگ به وجود آید، شرکت سازنده برای برطرف نمودن آن، فریم ور خود را آپدیت می نماید و نسخه آپدیت شده را با رفع باگ دراختیار کاربران قرار می دهد. همچنین هارد ها به دلیل مشکلاتی نظیر بد سکتوری زیاد و خرابی بخش هایی از فریم ور مانند ماژول ها دچار مشکل شود.

توجه داشته باشید، اصلاح و برطرف نمودن خرابی های فریم ور امری تخصصی ست و نیاز به دانش و تخصص تکنسین های مجرب و دستگاه های مخصوص دارد. تنها کاربر می تواند برای جلوگیری از خرابی هارد در صورت وجود باگ اقدام به آپدیت های ارائه شده برای محصول بپردازد. و هر گونه اقدامی جهت برطرف نمودن خرابی فریم ور هارد ممکن است بازیابی اطلاعات شما را دچار مشکل نماید.

آیا آپدیت نمودن فریم ور خرابی هارد را تعمیر می نماید؟

برخی بر این باورند مشکلات به وجود آمده برای فریم ور هاردشان، با آپدیت نمودن آن برطرف خواهد شد. در جواب این باور غلط باید گفت، آپدیت فریم ور پیش از وارد شدن آسیب قادر است از پیش آمدن مشکلاتی مانند باگ  ها و کندی هارد تا حدی جلوگیری نماید اما آپدیت فریمور نمی تواند مشکلاتی که برای فریمور به وجود آمده را رفع نماید و حتی ممکن است با انجام این کار توسط افراد ناشی اطلاعات درون هارد نیز حذف شده و ریکاوری اطلاعات برای همیشه غیر ممکن شود.

آیا امکان بازیابی اطلاعات هارد هایی که دارای مشکل خرابی فریمور هستند وجود دارد؟

در جواب به این سوال باید گفت، تعداد مراجعات هارد دیسک هایی که دچار خرابی فریم ور هستند بسیار شایع است بازیابی اطلاعات چنین هارد هایی نیازمند به تخصص و تجربه و دستگاه های مخصوص می باشد. و متخصصان مرکز خط سبز در اکثر موارد چنین مراجعاتی، بازیابی اطلاعات هارد را به نحو احسن به انجام رسانیده اند. و در موارد بسیار کمی که مشکل ثانویه دیگر در هارد موجود باشد، بازیابی اطلاعات را مشکل می نماید. برای بازیابی اطلاعات فریم ور ابتدا مشکل خرابی فریم ور با کمک متخصصان کارآزموده و تیکه بر دانش و تجهیزات پیشرفته برطرف خواهد شد و پس از تعمیر هارد و عادی شدن شرایط اقدام به بازیابی اطلاعات می نمایند.مجموعه خط سبز را میتوان یکی از بهترین مرکز های بازایابی اطلاعات هارد و تعمیر در ایران دانست، متخصصان این مجموعه با تکیه بر تجربه و بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات توانایی تعمیر و بازیابی انواع حافظه را دارند.

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *